måndag 14 september 2015

Livets gåtor

Varför finns jag till?
Jag tror inte att det finns någon speciell anledning att vi föds, de bara blir så.

Varför drabbas jag av sjukdomar och olyckor?
För att man äter eller sover dåligt, man blir smittad av någon eller något eller så kan man bara ha otur. De kan också vara nått genetiskt alltså att man får en sjukdom som t.ex. din mamma har haft.

Vad händer efter döden?
Egentligen så vet ingen vad som händer, men jag tror inte att något speciellt händer, jag hade velat att de fanns något slags liv efter döden men tycker det låter för övernaturligt för att vara sant.

Vem bestämmer över mitt liv?
Mina föräldrar tills jag är myndig sen jag, ingen högre makt.

Finns det en högre makt i universum?
Jag tror inte att det finns någon gud men däremot tror jag att det kan finnas nå slags ailens. Vad är oddsen att vi är  den enda planeten med liv av alla miljarder planeter som finns någonstans i universum.

Hur tänker du just nu att du vill leva för att ditt liv ska kännas meningsfullt?
bara att fortsätta försöka få bra betyg i skolan så man tar sig in på nått bra gymnasium och kan få ett bra jobb utav det, sen vara med kompisar och göra roliga aktiviteter på fritiden.

Vad gör dig glad och lycklig?
När jag spelar basket, är med kompisar, lyssnar på bra musik, eller när man lyckas med något bra i skolan.

Vad betyder fatalism och predestination?
Dem är ungefär nästan samma sak, men skillnaden är att predestination är religiös men fatalism är inte det. Alltså man kan vara fatalist utan att vara religös på nåt sätt.

Tänk om allt är förutbestämt, vad skulle du tycka om det?
Det känns lite tråkigt för då har man inte några egna val men tanken att ha ett öde känns lite mäktigt ändå på nåt sätt.

Tänk om allt bara händer av en slump? Vad skulle du tycka om det?
Jag tycker att det är bra för då för man bestämma själv om allting och ingenting är förbestämt, man skapar sitt eget öde.

Varför tror du det finns ont i världen?
För alla människor har olika åsikter. Vissa kan känna ett hat för dem som tror eller tänker annorlunda och starta krig mot människor mot andra åsikter eller religioner. 

Vad är Teodicéproblemet?
Om vi anser att gud finns varför utplånar han inte alla hemskheter som finns i världen då han är allsmäktig eller kanske han inte vill ta bort dem vilket betyder att gud är delvis ond vilket trotsar bibeln alltså om gud är god, kärleksfull och allsmäktigt, varför tillåter han då att hemskheter händer i livet. Enda lösning på de hela är att han inte finns.

Vad tror du händer efter döden?
Egentligen så vet ingen vad som händer, men jag tror inte att något speciellt händer, jag hade velat att de fanns något slags liv efter döden men tycker det låter för övernaturligt för att vara sant.

Vad är synen på livet och döden i de olika religionerna?
Enligt Kristendomen så finns de helvete och himmel och om man lever ett bra liv kommer man till himlen och om man är elak kommer man till helvete

Har vi många möjligheter att påverka vårt liv?
Hur många som helst, man bestämmer helt själv hur man vill leva, varje dag får man nya möjligheter och chanser att förändra våra liv.

Nämn några personer som du uppfattar som betydelsefulla i olika religioner och varför?
Jesus är väldigt betydelsefull i kristendomen för att han är deras guds son, deras profet och han visa hur man ska leva. Jesus delade sin visdom med fhans lärjungar och allmänheten. 
Buddha eller hans riktiga namn Siddharta Gautama är den viktigaste personen för Buddhismen då han grundade religonen och är som deras profet också, Han sägs ha varit väldigt vis och med tanke på att han är den "upplyste" så förstår man att han kunde en hel del, Alla buddhister försöker leva som Buddha levde.
Islams profet är Muhammed och han är deras viktigaste person också då han är deras grundare och profet, Det var Muhammed som tog emot heliga budskap genom uppenbarelser av gud och dem budskapen står skrivna i Koranen.

Hur tror du att din framtid kommer se ut? (Familj, gymnasium, yrke, bostad…)
Jag har ingen aning om hur min framtid kommer se ut, jag hoppas att jag får något bra jobb efter att ha studerat, men jag vet inte ens vilken linje jag vill gå så det känns som att ganska mycket kan hända.

Vilka är de tio budorden? Vilka tycker du bäst om/minst om?
1. Du skall inga andra gudar hava vid sidan av mig
2. Du skall inte missburka herren, din guds namn, ty herrens skall inte låta den bli ostraffad som missbrukar hans namn.
3. Tänk på vilodagen så du helgar den.
4. Hedra din fader och moder för att de må gå dig väl och du må leva länge i ditt land.
5. Du skall inte dräpa
6. Du skall inte begå äktenskapsbrott.
7. Du skall inte stjäla
8. Du skall inte bära falsk vittnesbörd mot din nästa.
9. Du skall inte ha begärelse till din nästas hus.
10. Du skall inte ha begärelse till din nästas hustru, ej eller till hans tjänarinna, ej heller till något annat som tillhör din nästa.

Av dem här reglerna tycker jag om dem som säger att man inte ska dräpa, stjäla eller att var otrogen, men jag gillar inte reglerna om gud som att missbruka herren och sånt för jag tycker de är larvigt och tror inte på någon gud.

Är det fel att ljuga? Varför, varför inte?
Beror på vad man ljuger om, ibland kan man skydda någon annan genom att ljuga för dem, men då för de inte vara världens största hemlighet för då borde man berätta om den.

Vad betyder monoteism, polyteism, panteism och ateism?
Monoteism betyder att man dyrkar en och endast en gud och ingen annan, Kristendomens gudssyn är Monoteistisk för dem tror bara på en gud.

Polyteism betyder att man tror på många gudar, Hinduismens gudssyn är Polyteistisk för dem tror på många gudar

Panteism betyder att man tror att allting som existerar är besjälat av ett andligt väsen av något slag. Hinduismens gudssyn är också panteistisk för dem tror att brahman finns i allting.

Ateism betyder att man inte tror på någon gud eller några slags högre makter, jag är ateist för jag tror inte på någon slags gud.

Vad är new age?
New Age är inte en religion utan ett samlings namn för olika idéer, Begreppet New Age betyder att Människan är på väg in i en ny tidsålder. Det finns ingen gemensam struktur eller organisation inom New Age. New Age växte fram i Europa under 1800-talet men har hämtat inspiration i de österländska religionerna och traditionerna och från tanken på en gudomlig kraft som genomsyrar allt: kosmos, eller kosmisk kraft. Enligt New Age är människan inte en slump utan en del av livets utveckling och man tror att människans medvetande är som en droppe av den oändliga medvetandesoceanen som dem också tror är universums grund.

Vad är astrologi, numerologi och kinesisk astrologi? Ge något exempel.

Astrologi betyder att man försöker tyda stjärnorna som sägs betyda olika saker och med hjälp av dem ska man kunna förutspå vad som ska ske i någons liv.
 Numerologin är en gammal lära där numren inte bara används till att räkna med utan kan säga mycket om olika personer och världen. Kinesisk Astrologi är en stor del av den kinesiska kulturen och har varit de under många årtusenden. De tolv olika djuren representerar den tolvåriga cykeln i den kinesiska månkalendern som har funnits i över 5000 år. Det finns många myter och legender om hur de tolv djuren valdes ut. Enligt den mest kända av dem så bjöd Buddha in alla världens djur för att delta i ett lopp och dem tolv första som korsade floden på slutet skulle bli utvalda till att få vara med i den kinesiska kalender.

2 kommentarer:

  1. Mycket bra formulerat kring livsfrågor. Jag saknar läslogg av dig och det måste jag ha för att kunna bedöma läsningen. Så lägg in det så snart du kan.

    SvaraRadera
  2. Mycket bra formulerat kring livsfrågor. Jag saknar läslogg av dig och det måste jag ha för att kunna bedöma läsningen. Så lägg in det så snart du kan.

    SvaraRadera