fredag 22 maj 2015

Bokrecension: Isis hotat planet

Bokrecension: Isis hotat planet skriven av Monica Hughes

-Story-

Olwen har bott ensam på planeten Isis i 16 år, med bara Värnare (en robot) och husdjuret Hobbit (en slags drake). Hon är Isis Fyrväktare och sköter om fyren som skickar uppgifter om planeten Isis tillbaka Jorden. Om hon skickar tillbaka bra rapporter är det möjligt att Isis ska koloniseras.

sen kommer det ett rymdskepp som landar med cirka 80 människor från jorden och Olwen måste bära en skyddsdräkt för att skydda sig mot virusen dem har med sig, hon måste också lära sig att dela med sig av den värld där hon levt ensam och glad i hela sitt liv.Bland människorna från Jorden finns Mark, en kille i Olwens ålder och de blir kära i varandra, Olwen vill vara med Mark utan skyddsdräkten men för ej för Värnare. Senare hör Mark när Värnare pratar med en doktor från jorden om Olwens blodprov och han tror då hon är i fara så han klättrar upp till Olwen som bor i fyren, innan han hinner upp ramlar han och skadar sig.

Då för Olwen reda på att hon har blivit muterad för att hon ska kunna bo på Isis utan problem med skydd mot den strålning som är starkare än jordens. Mark ramlade från fyren för vanliga människor har svårt att klättra upp ditt för syret är så tunt där men Olwen klarar det utan problem. Mark överlever fallet men återhämtar sig under ett långt tag. Hur som helst när människorna får reda på Olwens mutering blir dom förskräckta och vet inte hur dem ska reagera. Sen i slutet av boken Lämnar Olwen, Värnare och Hobbit byn och bor isolerat och gömt någon annanstans på planeten.

-Recension-

Den är boken var intressant dem första 10 sidorna kanske sen blev den bara jobbig, jag hade ingen lust att läsa vidare och jag brydde mig inte ett dugg om karaktärerna. I slutet av boken förstog jag inte riktigt vad som hände och varför, lite av det kan för att jag inte läste så fokuserat, men det gjorde jag bara för att jag inte var intresserad. boken år ju också 30+ år gammal så författaren skrev ju på ett nu omodärnt sätt så det kan ju också vara en av andledningarna till att jag inte gillade boken.

Boken får 2/10 av mig

+ Intressant koncept
+ Annorlunda